Pages

Adds

Tuesday, February 14, 2012

Berniaga EMAS bukan macam MLM.

Assalamualaikum ... 




MLM @ multi level marketing .. ada yang panggil Meniaga Larut Malam .. ada jugak yg kata Meniaga Lalu Menipu .. - saya pernah ceburi bidang ni .. tapi jiwa saya ni memang tak sesuai langsung dengan sistemnya . Mula2 ada yg beri amaran .. jangan join nanti mengkayakan orang kat atas . Tapi saya memang degil pasal nak cuba sangat  MLM ni .. lagipun member baik yang meng'ayat' mestilah kita dok excited kan . Cerita dia tentang kejayaannya , kekayaannya .. waallahualam .. pada zahirnya tengok memang nampak cam senang tapi nak kata sesenang statement pendapatannya yang berpuluh ribu sebulan cam tak munasabah pulak bila tengok life dia yang cam biasa je .. 






Mula2 nak masuk memang macam2 yang dijanjikan .. kemanisan janji pendapatan tinggilah .. kehebatan berpakaian ala2 orang atasanlah..  mcm dalam kayangan gitu .. orang biasa2 yang tak pass periksa masa sekolah dulu pun boleh jadi millionarelah ..haha.. tapi bila kita dah enter life sebenar diorang ni .. aish hipokrit je yang lebih . Sebenarnya saya rasa .. diorang ni tak lebih dari salesman .. tapi diorang cukup tak terima bila dipanggil camtu . Dan bila kita dah masuk dalam dunia ni .. No 1 ... semua orang akan lari dari kita .. percaya tak? Sedara ke .. kawan ke .. pernah terjadi kepada saya sendiri .. bila seorang saudara saya buat pura2 tak nampak bila bertembung dengan aksen pilih2 barang kat satu kedai .. Tu belum call lagi cakap nak datang rumah .. siang2 dia dah bilang dia sibuk .. takde rumah sepanjang minggu .. hahaha .. mula2 saya tak perasan tapi bila dah kerap diberi alasan camtu .. now i get it .. So pastu camne ? MLM ni ada target sales .. mesti nak cari orang jugak .. jadi terpaksalah tebalkan muka macam tembok China .. jadi .. frankly speak .. saya rasa saya memang tak sanggup jadi salesman muka 10 sen. Saya give up dengan stock barang bernilai ribuan ringgit yang tak terjual .. aish .. memang satu kesilapan besar .. Kesal sungguh saya dengan MLM ni .. kalau tau .. sumpah .. lebih baik saya beli Dinar sebanyak 12 keping dengan modal yg saya gunakan untuk menyertai MLM ni dulu.. hahaha kalau jual balik sekarang mesti dah dapat untung banyak..






Lepas tu saya beralih pulak dengan emas .. mula2 nak invest je .. pasal investment saya kat Public Mutual jatuh teruk tahun lepas. Bila dah mula baca tentang kebaikkan emas ni .. saya memang confident terus alihkan semua aset saya ke Gold Investment dengan Public Gold . Bila dah enter dunia emas ni .. saya bertambah excited bila macam2 cara saya boleh olahkan aset saya ni .. Alhamdulillah .. pengajaran dari kesilapan di MLM saya mendapat satu cara baru .. perniagaan yang tak mencemarkan maruah saya untuk menjadi salesman muka 10 sen. Kerana sebagaimana berharganya emas ini .. begitu juga dengan towkeynya .. hehehe .. tak perlulah nak ber 'neck tie' .. ber 'coat' .. yang hebat 2 .. kerana kehebatan kami hanya kami saja yang tahu ... bukan untuk menunjuk2 .. tapi itulah facts nya . Satu yang saya suka sangat .. walaupun saya takde buyer .. tapi saya sentiasa akan dapat menjualnya semula bila harga sudah naik .. kalau ada buyer ..mean bonuslah utk saya .. Still sama kan .. it's just the matter of time .. pasal emas ini memang berkait rapat dengan masa .. MASA ITU EMAS!






So .. pada pendukung MLM .. ini cuma pengalaman saya .. mungkin anda berbeza .. tapi apapun .. dalam apa jua perniagaan .. anda haruslah jujur .. jgn cerita yang indah2 saja semata2 hendak memenuhi pairing-pairing anda yang kosong. Jujurlah dengan prospek anda dengan apa juga risiko perniagaan ini .. kerana mungkin  nilai $ yang mereka berikan pada anda adalah setitis darah yg mereka usahakan untuk masadepan mereka . Tapi mungkin pada anda hanya setitis hujan yang akan kering bila matahari terbit.. Insaflah ....





No comments:

Post a Comment