Pages

Adds

Sunday, January 29, 2012

EMAS YANG MENAKUTKAN !

Assalamualaikum ,,,


Apa khabar sedara2 semua .. Harga emas sekarang ni dah menjejaki USD 1730/oz ke atas .. hai tersenyum lebarlah kengkawan kita yang dah pakat dok beli siang2 emas tu masa harga tengah di paras USD 1530/oz dulu ye.. dah tercongak2 dalam kepala tu berapa untung dah masyuk ... memang masyukkkk..


Tapi kengkawan mesti hairankan bila baca title di atas tu .. takut dengan emas!  Yelahkan selalunya ramai orang takut dengan pekara2 mistik @ paranormal .. misalnya takut ngan hantu kum2 ke .. takutkan ngan hantu Kak Limah ke .. @ mungkin takut ngan bini ke ... hehe bermacam lagilah ..  tapi ada kebanyakkan orang kat luar sana tu  yang takut dengan EMAS. Pelikkan ... tapi itulah hakikatnya kebanyakkan orang kita .. takut & gerun  kepada pekara2 yang kita anggap sangat berharga & berfaedah tu. Bila dengar perkataan EMAS je ... diorang pasti akan membulatkan mata sambil menggaru2kan kepala yang tak gatal .. "Mahal tu .. emas sekarang mahal .. tak boleh beli .. Mana ada untung?? " Itulah antara patah pujangga yang akan keluar dari mulut mereka.. Tapi yang hairannya bila cerita pasal kereta Exora yang baru keluar berharga RM 76K +++ .. diorang akan kata " eh .. murahnya .. MPV ni besar .. harga ok ..  " .. walaupun bayaran bulanannya menjejakki RM 900.00 sebulan .. mereka masih boleh kata .. mampu .. & perlu .. walaupun gaji mereka cuma RM 1500.00 saja .. haish ......






Sebenarnya inilah yang dikatakan pemikiran orang2 yang singkat akalnya .. Jangan marah dulu kalau anda yang baca ni pun tergolong sama cam orang ni .. hehe ... dengar dulu explaination saya .. maksud saya pemikiran orang2 seperti ini hanyalah sekadar mencari cara untuk merugikan diri tanpa mereka sedari.. rugi dengan apa yang dia pilih .. ibarat kalau berniaga cuma untuk buka kedai harini & tutup esok harinya .. (mean bungkus la tu),, tak pernah fikir untuk berniaga secara serius & mengaut keuntungan berlipatkali ganda seperti towkey2 cina berniaga fish ball .. Kalau ingin memiliki sesuatu yang pastinya satu keperluan memanglah baik utk memilih yang 'hebat' tapi biarlah ibarat mengukur baju di badan sendiri. kalau betul2 mampu belilah yg mahal .. tp kalau tidak .. lu pikirlah sendiri..  Kalau ikut perlu .. memang transport itu penting utk ke mana2 .. tapi kalau yang kita mampu cuma sang kancil .. pun sampai jugak ke destinasinya kan.. Tapi emas perlu tak? Memang sekarang tak perlu .. tapi esok lusa .. entah2 kena buang kerja ke.. ditimpa kemalangan yg tak terduga ke .. anak2 yang nak sambung belajar ke IPT ke ... Berguna tak emas yang kita simpan utk hari2 yang macam tu .. Kalau simpan duit memang boleh .. tapi kalau amaun dah nampak jelas depan mata .. tu yang tangan tiba2 gatal nak beli itu ini . Kalau emas amaunnya tak nampak .. tapi yang fantastiknya .. amaunnya bertambah tanpa kita sedari .. ish.. ish .. tu yang syok tu..






Tapi apa yang menjadi persoalannya sekarang .. kenapa kita mesti berfikiran negatif pada satu pekara yang kita nampak indah tapi kita takut nak pegang .. semata2 kerana dimomokkan dengan cerita2 seramnya.. Macam emas .. cerita2 tentang harganya yang semakin mahal .. menjadikan sesetengah orang mula angkat kening & mengatakan .. 'tak mampu' .. walaupun untuk memiliki sebiji Dinar Emas hanya bernilai lebih kurang RM 700 lebih saja .. sedangkan harga tersebut mungkin hanya untuk membayar ansuran kereta mereka sebulan . Pemikiran mesti ubah .. kalau tak sampai bila2 pun kita akan takut .. macam zaman dulu takut dengan hantu kum2 .. sampai malam2 pun tak keluar rumah .. dan takut menyahut salam .. takut2 tersahut salam si hantu tu .. walaupun sebenarnya kita tak pernah pun pasti kewujudan hantu tersebut .. hehe .. Seperti Dinar Emas tadi .. jika kita beli sekarang harganya cuma RM 700 lebih tapi akan datang tak tau lagi .. mungkin lebih seribu .. Habis takkan nak tunggu lagi dan tengok aje sampai harganya mencecah ribuan ringgit .. Tak takut ke? Kalau camni mesti nak takut .. sebab takut tak sempat buat untung utk masa depan ..
Marilah sama2 kita berubah .. ubah kepada pekara menakutkan yang lebih positif ..


Tunggu dan tengok tak boleh kaya dah...ambil tindak segera milikinya.Orang yg ingin jadi kaya dia kena cepat bertindak bak kata pepatah di bawah






Jangan lupa add saya di : www.facebook.com/joejoxy1
Public Gold your best choice :  http://www.publicgold.com.my/v1/

No comments:

Post a Comment